Oglas
· · Komentari: 0
Legenda

"Abart" je ime koje u Srbiji izaziva posebno poštovanje (FOTO)

Automobili sa znakom "škorpiona" na haubi bili su i ostali sinonim za najuzbudljivije sportske mašine

1595935910_ABART-NASLOVNA.jpg
Foto:"FCA"
Oglas

Svi čuveni srpski (i jugoslovenski) vozači s kraja šezdesetih pa sve do sredine osamdesetih godina prošlog veka, su na samim počecima svoje karijere pekli zanat u "Nacionalnoj klasi". "Fića" ili "zastava 750" koja se po licenci "Fijata" proizvodila u Kragujevcu bio je automobil koji je lako prepravljan za trkačke staze, nije bio previše skup (setite se Flojda iz kultnog filma "Nacionalna klasa") i u prvi plan je isticao majstorstvo vozača.

Pročitajte još: Za ovo letovalište vam NE TREBA TEST NA KORONU, a pravi je raj za ODRASLE (FOTO)

Postojala je i jača verzija, čuvene "fiće abart" (čak je i u Rakovici pravljen motor po uzoru na "Abarte" iz Italije), koje su našim asovima kao nove bile preskupe ("fijat abart 1000" koštao je u to doba kao "ferari dino") pa su uvožene polovne što je davalo šansu našim mehaničarima da dosegnu zvezdane trenutke!

Karlo Abart (Foto:FCA")

I dan danas je "abart" u Srbiji pojam vozila visokih performansi koje može da, "kao od šale", u prašini iza sebe ostavi mnogo skupocenija i moćnija vozila.

Kompaniju "Abart" osnovao je italijanski zanesenjak Karlo Abart 1949. godine. Logo, stilizovani škorpion na žuto-crvenoj podlozi sada je u vlasništvu grupacije "Fijat-Krajsler automobili".

Pročitajte još: Japanci napravili najatraktivniju verziju najprodavanijeg vozila na svetu! (FOTO)

Karlo Abart je bio sportski direktor "Cisiatalija" fabričkog trkačkog tima od 1947. Problemi sa finansijama koji su zahvatili ovu radionicu 1948. zaustavili su proizvodnju modela "202 kupe". Spasa nije bilo na vidiku pa je 1949. osnivač "Cisitalije" Pjero Dusio odleteo u Argentinu. Kompaniju je tada preuzeo Karlo Abart  uz podršku Armanda Skaljarianija pa je 31. marta 1949. godine u Bolonji osnovan "Abart"! Karlov astrološki znak "škorpija" je izabran za kompanijski logo.

Nasledstvo propale "Cisitalije" je sadržalo i pet modela "204" i jedan "D46" koji su završeni i na njih je stavljen čuveni logo. Tako je nastala jedna od najuspešnijih priča italijanskog automobilizma. U timu "Abarta" vozili su tih godina velikani poput Tacija Nuvolarija, Franka Kortezea, Pjera Tarufija. Oni su osvajali trofeje na mnogim velikim trkama i relijima tih godina, a kompanija je pravila specijalne delove za "Fijat", Lanču", Simku"... 

Foto:"FCA"

Kompanija se 9. aprila 1951. seli u Torino. "Abart" se čvršće povezuje sa "Fijatom" 1952. godine kada je napravljen "abart 1500 biposto" na mehanici  "Fijata".

U šezdesetim godinama prošlog veka na brdskim trkama, kružnim stazama, u klasama od 850 do 2.000 kubika, "abart" se uspešno nosio sa "poršeom 904" i "ferari dinom"! Čuveni Hans Herman je bio fabrički vozač od 1962. do 1965. pobedivši i 500 kilometara Nirburgringa 1963. sa suvozačem Tedijem Piletom. "Abart" je imao i čudan dogovor sa Johanom Abtom po kome je ovaj mogao da vozi fabrička kola potpuno besplatno ako pobedi u trci na kojoj vozi! Od 30 trka 29 puta je bio prvi i jednom drugi!

Pročitajte još: „Fijat 500 topolino“ je dokaz da veličina nije bitna (FOTO/VIDEO)

"Abart" je za mnoge druge kompanije pravio čuvene auspuhe. Tako je i legendarna "lambreta" model "D" i "LD" imala ove auspuhe. Smatra se da je "lambreta" u klasi 125 kubika , baš zahvaljujući "Abartovom" izduvnom sistemu postavila i nekoliko brzinskih rekorda u to doba. "Abart" je pomagao i "Poršeu" i "Simki" kod razvoja sportskih automobila. Kompaniju  31. jula 1971. preuzima "Fijat", ali ta akvizicija nije obelodanjena sve do 15. oktobra te godine. Kako "Fijat" nije bio zainteresovan za odelenje ""Riparto korse", njega ustupa Encu Oseli. On kasnije pravi tim "Osela rejsing" i to označava i kraj nadmetanja "Abarta" na brdskim trkama i u nadmetanju sportskih prototipova.

Foto:"FCA")

Pod kapom "Fijata" rukovodstvo nad "Abartom" preuzima konstruktor motora Aurelio Lampredi. Pripremani su "Fijatovi" reli automobili, poput "fijata 124 abarta reli" i "fijata 131 abart". U decembru 1977. "Fijat" objedinjuje "Abart" i "Skvadra korsa Lanču" ( pod nazivom EASA - "Odeljenje za aktivni sportski atomobilizam") i za direktora postavlja Čezara Florija dok je Danijel Odeto postavljen za sportskog direktora. Ta saradnja je dovela do reli modela "Lanče" koji su osvajali svetske šampionate!

Pročitajte još: Uložili su milijardu maraka pre 35 godina i napravili automobil sa KATALIZATOROM! (FOTO)

"Fijat" je odlučio da 1. oktobra 1981. izdvoji "Abart"  i da ga u sportskom odeljenju zameni sa divizijom "Fijat auto sportiva". Tada je "Abart" pravio neke komercijalne modele "Fijata", "Lanče" i "Autobjankija" koje je rebrendirao poput modela "autobjanki A112 abart". Osamdesetih godina prošlog veka ime "Abart" kompanija iz Torina je koristla za oznaku nekih sportskih verzija poput "fijata ritmo abarta TC".U 2000.  je napravljen "fijat stilo abart". Od 1. februara 2007. "Abart" je ponovo uspostavljen od strane "Fijata" kao nezavisna kompanija koja je 100 odsto u vlasništvu "Fijata". Prvi model koji je napravljens sa značkom "škorpiona" posle toga bio je "abart grande punto". 
Brend je smešten u "Oficine 83" deo stare "Mirafjori" fabrike u Torinu.

                                     Pratite nas na INSTAGRAMU i FEJSBUKU

Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Pošalji komentar
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.
Oglas