· · Komentara: 0
ZDRAVLJE

Da li znate šta je mikrosan? Izostanak mirnog i čvrstog sna može imati katastrofalne posledice po zdravlje!

Svima nam se nebrojeno mnogo puta dogodilo da posle neprospavane noći sutradan osećamo potpunu iscrpljenost.

1621438243_spavanje.jpg
Foto: Pixabay

Naučnici širom sveta neprekidno ispituju kakvi se to procesi odvijaju u našem mozgu kada telu uskratimo san, a jedna od poslednjih studija konačno je objasnila fenomen takozvanog mikrosna. 

Pročitajte još: Ove magične reči vam mogu promeniti život

Iako se trudimo da ostanemo budni kako bismo "izgurali dan", kapci sami padaju do momenta kad zadremamo na nekoliko sekundi, dok nas ne prene trzaj glave. Ovaj fenomen se naziva mikrosan, a karateriše ga trenutni, nesvesni momenat koji obično traje od delića sekunde pa do desetak sekundi, a obavezno se završava iznenadnim trzajem glave. Zašto naš mozak upada u periode mikrosna?

Razlog je stanje ekstremne iscrpljenosti. Spavanje je osnovna biološka potreba, a kada iscrpimo organizam nespavanjem, mozak se jednostavno „ugasi“, makar na nekoliko trenutaka. Tokom mirkosna, mozak je bukvalno prisiljen da odrema, jer ga periodi u kojima smo telu uskraćivali san toliko iscrpe, da pojedini delovi mozga i neke njegove funkcije moraju da na kratko  – otkažu.

Foto: Despositos

U borbi da što duže ostane budan, mozak uglavnom izgubi bitku. Jedna studija je testirala grupu volontera tako što ih je držala budnim tokom 22 sata. Volonteri su sve vreme boravili u zamračenim aparatima za magnetnu rezonancu. Skeneri su radili punom parom, detektujući trenutke kad volonteri zadremaju i pratili aktivnosti mozga. U trenucima mikrosna, zabeležena je smanjena aktivnost talamusa, dela mozga koji reguliše san (spavanje).

 Putem EEG smo ustanovili da čak i kad smo budni, možemo da iskusimo kratke periode takozvanog mikrosna. Svakako najopasniji efekat mikrosna događa se za volanom

Interesantno je da je istovremeno detektovana moždana aktivnost u domenu koji se tiče senzornih funkcija, odgovornih za stanje budnosti. Sve ovo sugeriše da je tokom mikrosna jedan deo mozga u "budnom", dok je drugi deo mozga u trenutno „uspavanom“ stanju. Dok nedostatak sna utiče na mozak u celosti, određeni delovi mozga mogu pretrpeti veća oštećenja. Studija koju je 2011. sproveo Univerzitet u Viskonsinu otkrila je da nervne ćelije mozga kojima je uskraćen san u jednom trenutku budu potpuno „isključene“. – Poznato je da, kada smo pospani, pravimo greške. Pažnja nam je podeljena, misli lutaju, postajemo neoprezni – kaže dr Kjara Kireli, profesor psihijatrije Univerziteta Viskonsin.

–Svakako najopasniji efekat mikrosna događa se za volanom. Ovakve epizode dovode do fatalnih saobraćajnih nesreća širom sveta.

je

Foto: Despositos

-  Zapravo, mikrosan jedan od primarnih uzročnika sindroma „spavanja za volanom“. Tome svedoči britanska studija prema kojoj alarmantnih 45 odsto muškaraca i 22 odsto žena vozača priznaju da su nekada zaspali za volanom tokom vožnje. Radnici koji rade u smenama su naročito rizična grupa podložna napadima mikrosna, naročito kada se vraćaju kući nakon naporne noćne smene. Sprovedena je i komparativna studija prema kojoj su radnici koji se vraćaju iz noćne smene u daleko većoj opasnosti da zadremaju za volanom i tako izazovu nesreću u saobraćaju u poređenju sa situacijama kada potpuno odmorni idu na posao. Krivac je, ponovo, mikrosan.

Alarmantni rezultati studije sprovedene pre skoro deset godine pokazali su da se većina nesreća može preduprediti ukoliko bi vozači zaustavili vozilo kraj puta pri prvim znacima pospanosti.  Rezultati ovog važnog istraživanja pokazuju da većina vozača prosto nastavi da vozi, uprkos tome što primete da ih savladavaju talasi mikrosna.

Pročitajte još: Tajna stara 5.000 godina: Par kapi i bićete zdravi cele godine

 

– Iako su svesni da ih obuzima pospanost i da nisu u stanju da nastave da voze bezbedno, mnogi vozači primoravaju sebe da izdrže još malo, iako je to jedna od najopasnijih zamki kojom ugrožavaju i svoj i živote ostalih učesnika u saobraćaju – objašnjava dr Kris Vatling, naučnik Univerziteta u Kvinslendu u Australiji. Tokom godine, i u Srbiji nastaje veliki broj saobraćajnih nesreća uzrokovanih mikrosnom koji nas zatekne za volanom, naročito u letnjim mesecima kada se brojni turisti, auto prevoznici, vozači kamiona, iscrljeni dugim i napornim turama prepuste ovom fenomenu. Zbog toga stručnjaci savetuju ne samo oprez za volanom u ovakvim situacijama, već i da svom organizmu svakodnevno omogućimo najvredniji poklon: uvek odredite dovoljno vremena da se naspavate.

Pratite nas na INSTAGRAMU i FEJSBUKU

Pošaljite Komentar
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.