Vratite robu koja ne zadovoljava kvalitet: Koje su mogućnosti i prava kupaca prilikom reklamacije?

Kristina Malešević

26. 06. 2020. 000000 20:00

Foto: Pixabay

Pokvaren uređaj, nezadovoljavajući kvalitet patika ili skupljanje odeće uprkos pranju prema upustvima. Sve su ovo razlozi i situacije u kojima kupci imaju pravo na povraćaj novca ili zamenu robe. Prava potrošača na kvalitet i dugotrajnost robe obećanu od strane proizvođača i trgovaca jasno su deklarisana pravnim aktima. 

U Zakonu o zaštiti potrošača jasno je navedeno da kupac ima pravo da u roku od dve godine može od prodavca zahtevati popravku ili zamenu robe uprkos činjenici da potrošač nema geranciju.
 
Pročitajte još: Pratite uputstva i odaberite pravi sto za svoj dom
 
Posebne odredbe tiču se kupovine preko Interneta i TV prodaje kada kupac ima pravo na povraćaj proizvoda u roku od 14 dana ukoliko se predomislio ili mu se roba jednostavno ne dopada.
 
Takođe, svaki kupac ima pravo na reklamaciju i zamenu proizvoda i bez fisklanog računa, jer se kao dokaz o kupovini mogu priložiti i slip, kopija računa, izvod iz banke ili samo bar-kod.
 
Posedovanje kutije u koju je bio spakovan televizor ili frižider ne može biti uslov za rešavanje reklamacije. Iz udruženja potorošača ističu da ne postoji nijedan pravni osnov za čuvanje amabalaže, već da je dovoljna činjenica da potrošač zna kada je kupio neki proizvod jer je svaki prodavac obavezan da čuva kontrolnu traku iz fiskalne kase čak tri godine. Na njoj se može utvrditi dan i vreme kupovine svih proizvoda.
 
Pročitajte još: Nije šoping u pitanju: Muškarci otkrili na šta žene troše najviše novca i zbog toga se razvode
 
Ovo posebno važi usled činjenice da fiskalni račun može da izbledi. Original fiskalnog računa potreban je samo u slučaju da kupac želi da povrati novac ili da ostvari pravo na skuplji ili jeftiniji proizvod.
 
Kada nastupa tržišna inspekcija
 
Zakonom o zaštiti potrošača ukinuta je uloga tržišnog inspektora u rešavanju pojedinačnih potrošačkih problema.Tržišna inspekcija postupa u situaciji kada trgovac ne odgovori na reklamaciju potrošača u zakonskom roku od 8 dana.
 
Pročitajte još: 
 
Inspekcija takođe mora da reaguje kada se kupac uloži žalbu da prodavac zloupotrebljava izraz garancija, nepošteno posluje, šalje pošiljke koje potrošač nije naručio ili prodaje, služi i poklanja maloletniku duvanske, alkoholne proizvode i pivo i pirotehniku.