Сценарио за филм „Прљави плес“ написала је права „Беба“ - а Холивуд га је одбио јер је био „превише глуп, превише лак и превише луцкаст“
Одрастајуц́и у Њујорку педесетих година прошлог века, Елеонор Бергштајн је научила да „плеше прљаво“ на подрумима широм Бруклина. Њени родитељи су склопили договор са својом тинејџерком: могла је да настави да плеше – и осваја трофеје за то – ако одржава добре оцене. Та рана сец́ања су је инспирисала осамдесетих година прошлог века да напише блокбастер филм који данас познајемо као Прљави плес.
Сценарио за филм „Прљави плес“ написала је права „Беба“ - а Холивуд га је одбио јер је био „превише глуп, превише лак и превише луцкаст“.
Као и код „Бебе“ из филма, отац сценаристкиње Елеонор Бергштајн био је лекар, а породица је ишла на одмор у Кетскилс, у држави Њујорк у САД. И сличности се ту не завршавају...
„Људи кажу, ово је прича твог живота? И тада постанем веома раздражљива“, каже Елеонор. „Наравно, звали су ме Беба док нисам напунила 21 годину...“
Не само то, вец́ је од 14. године Елеонор - или Беба како се тада звала - учила да плеше „прљави плес“ у подрумима широм Бруклина педесетих година 20. века.
„Био је то веома еротичан ритмички и блуз плес“, објашњава она. Елеонор је наставила да пише „Прљави плес“ око музике коју је волела. Прича говори о „Беби“, младој жени из богате породице која се заљубљује у инструктора плеса у кампу за одмор.
Елеонор је црпела и друге елементе из свог живота: свој надимак из детињства „Беба“, свог оца који је био лекар и проводио је одмор у Кетскилским планинама. Али „Прљави плес“ замало није ни снимљен – а прича о његовом преласку преко границе је готово једнако страствена као и сама прича коју прича.
Међутим Елеонорин сценарио за „Прљави плес“ је одбио сваки холивудски студио, где су руководиоци који пуше цигаре назвали га „превише лаганим, превише глупим и превише лудим“. Али за Елеонор, филм је био више од сјајног плеса и лепе одец́е.
Радња филма је смештена у лето 1963. године: године када је Мартин Лутер Кинг одржао свој чувени говор „Имам сан“, председник Џон Ф. Кенеди је убијен, а америчко учешц́е у Вијетнаму ескалирало. Елеонор је намерно уткала политичке коментаре у свој сценарио како га власти не би могле прекинути – укључујуц́и и абортус, који је био илегалан 60-их година.
Елеонор је послала сценарио са малом касетом са снимком музике. Али нико је није хтео. Руководиоци студија су рекли да је превише лагана и глупа. Такође су рекли Елеонор да не могу да визуелизују филм:
„Па бих се попела на сто - а то је било време веома кратких сукњи - и сви ти мушкарци би се вратили са својим дебелим цигарама и сели, а ја бих морала да играм прљави плес на столовима за те мушкарце“, каже она.
Сви су ипак одбили сценарио. Али нико не ставља Елеонор у ц́ошак.
На крају, мала продукцијска куц́а са седиштем ван Холивуда одлучила је да подржи филм. Објављен је 1987. године са Патриком Свејзијем и Џенифер Греј у главним улогама.
„Прљави плес“ је првобитно добио ограничено петодневно приказивање у биоскопима, али је на крају доминирао благајнама 19 недеља. Филм је зарадио више од 200 милиона долара, постајуц́и блокбастер хит и трајни омиљени филм фанова. Баш као и њен главни лик Беба, Елеонор је била потцењена – и стављена у ц́ошак – све док није доказала да сви греше.
Елеонор Бергштајн данас има 87 година и не пропушта прилику да говори о својој вери у причу која једва да је угледала светлост дана.
„Мислили су да је оно што праве права глупост“, каже Елеонор. „Јављали су се са белешкама о изменама које су биле потпуно погрешне, али су били толико незаинтересовани за нас да никада нису проверили да ли сам их уврстила.“
Елеонор се посебно борила да задржи причу о абортусу, а када је филм добио ограничено биоскопско приказивање 1987. године. Елеонор је одлучила да седи у биоскопу сваке вечери током недеље када је требало да се приказује - и десило се нешто веома чудно.
„Седели смо у тој публици, и мислила сам да сам отишла у рај“, каже Елеонор. „Публика је пикетирала позориште да се дуже приказује.“
(Стил)
БОНУС ВИДЕО: