Oglas
Oglas
· · Коментари: 0

КО ЈЕ БИЛА ЖЕНА СА НАЈПОЗНАТИЈЕ YУ НОВЧАНИЦЕ: Сви су мислили да је сељанка, а онда је аутор слике открио тајну!

У сарадњи са Југопапиром, представљамо текст из 1982. године о Ружици Арсенијевиц́, жени са хиљадарке- најпознатије југословенске новчанице

1682592890_100-DINARA-NASOVNA.jpg
Пхото: Схуттерстоцк
Oglas

Мај 1982. на левој страни новчанице од 1000 динара, у углу је женски портрет. То није измишљени лик. То је лик жене, Ружице, која живи, постоји и ради – у Београду. Чак су снимили и филм о насмејаној фигури ливнице, која се појавила на новчаници са фотографије мајстора Николе Бибиц́а.

О жени, рекло би се, сељанки, ништа се није знало из новчанице од сто хиљада. Тада је, не тако давно, Јован Хаџи-Костиц́ у својој антологијској рубрици такорец́и незванично рекао да је жена из хиљаду (нова) најидеалнија жена Југославије.

А та жена, открили смо – није измишљена. Живи, постоји и ради, у Београду. И зове се Ружица. Заборавите на тренутак тај лик. И боље погледајте рачун. Испод главе жене штампана су слова: А. Миленковиц́.

Андрија Миленковиц́, рођени Лесковчанин, по образовању Пироц́анац, по избору примењени уметник, творац је новчанице од хиљаду динара. А лик жене на тој новчаници, лик сељанке чији чуперци израњају испод мараме која продорним погледом уоквирује лепо, енергично лице, лик је његове супруге Ружице, рођене Арсенијевиц́.

Андрија Миленковиц́ је модификовао лик своје супруге

„Најинтимнији пријатељи кажу: ’Дај ми једну ружу’“, смеје се Ружица, љупка жена која је, истини за вољу, тешком муком пристала на овај разговор. И додаје: “Има више шала на ту тему. Зову ме Ружица-инфлација… Или кажу: ‘Како инфлација расте годинама – све више девалвираш’.”

Шалу на страну: данас, после осам година од издавања хиљаду долара (нова), Ружица са новчанице све више личи на Ружицу, правницу запослену у Сталној конференцији научно-истраживачких организација у Београду.

Све више личи, то је тачно“, каже њен супруг Андрија Миленковиц́. А све је почело када је расписан конкурс за уметничко решење новчанице. Победио сам у јакој конкуренцији“, каже Андрија Миленковиц́.

“Када су ме, тада, питали чији је то лик, рекао сам – обичне, здраве жене, сељанке. Јер у интерном натјечају био је захтјев да на новчаници буде мотив из пољопривреде, везано за Зелени план, да буде опћејугославенски, дакле, да не буде у ношњи. Тражио сам такав лик и дошао на идеју да модифицирам лик своје жене…”

Лик на новчаници није изменио Ружичин живот

“О свему томе појма нисам имала”, каже Ружица. “Позирала сам Андрији увјерена да ће ми, како је обећао, израдити портрет. И умјесто да добијем слику која би била само моја, добила сам измијењен лик на новчаници коју – сватко може имати. Била сам, тада, повријеђена. Касније, постала сам поносна што је то Андријино дјело.”

Лик на новчаници од тисућу (нових) динара, наравно, уопће није измијенио Ружичин живот: “Догађало ми се да ми људи с којима се упознам кажу: ‘Ви ме на неког подсјећате.’ Знала сам да то није овјештала фраза, али, наравно, никад нисам хтјела објаснити гдје су ме то видјели и на кога их подсјећам. Било би то тешко објаснити: људи махом у новац гледају као у вриједност, а не као у графички израз.”

Иначе, ако је већ о томе ријеч, Ружици Арсенијевић ријеч “слава” уопће није непозната: њен отац је Микица Арсенијевић, некадашњи ногометаш БСК-а и савезни капетан… Онда се удала за славног мужа…

Јер, Андрија Миленковић је, послије извјесног времена проведеног као асистент професора Михајла С. Петрова на Академији примијењених умјетности у Београду, почео се бавити (било је то 1958.) креирањем поштанских маркица, да би се 1966. запослио у Заводу за поштанске марке гдје и данас ради.

А признања су се низала једно за другим: године 1959. – Седмосрпањска награда, 1963. – годишња награда УЛУПУС-а, 1964. – Златна плакета Форма 64, 1968. – награда Најљепша марка на свијету, 1969. – Трећа, четврта и осма награда Међународног салона у Паризу, 1973. – поново Годишња награда УЛУПУС-а, 1974. – Спомен плакета града Београда, 1978. – Годишња јубиларна награда УЛУПУДС-а …

И да више не набрајамо. Све у свему, Андрија Миленковић, сликар из Београда, дао је преко пет стотина ликовних рјешења за марке које су репродуциране у више од шест милијарди примјерака. И за једну новчаницу. С ликом своје жене, Ружице…

БОНУС ВИДЕО:

 

Пратите нас на ИНСТАГРАМУ и ФЕЈСБУКУ

Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Пошаљи коментар
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.
Oglas