· · Коментара: 1
Контра

Да ли знате ЗАШТО скоро половина света вози аутомобиле ЛЕВОМ СТРАНОМ?

Тек кад су Кина и Канада прешле на десну страну "леваци" су изгубили превагу

1595408583_london-depozit.jpg
Фото:"Депозит"

Мислили сте да само Енглези возе левом  страном пута? Не. Док Канађани и Кинези  негде тамо после Другог светског рата нису са леве прешли на вожњу десном страном коловоза већина човечанства је возила "контра страном"! 

Занимљиво је да неки стручњаци сматрају да је сигурније возити левом страном јер је већина људи на планети деснорука (лакше обилажење, скретање) али нема научних доказа!
Како је све почело, када је одлучено ко ће возити којом страном?

Волан десно (Фото:"Хонда")

У средњем веку када су почели да се уводе прописи којом страном пута ће се возити кочије, којом ће се јахати било је "природно" да сви јашу левом страном јер се десном потезао мач! Исто тако, узјахивало се са леве стране коња јер је мач био припасан на левом боку. У касним годинама 18. века у Француској (која је такође била колонијална сила као Енглеска па је знатно утицала на остатак света) и САД почели су да се користе конвоји великих запрежних кола са више упрегнутих коња или говеда.

Место за возача није било строго одређено али су они седели лево да би десном руком могли да бичују предњег лево упрегнутог коња. Сви су почели да возе десном страном да би кочијаш лакше могао да пази приликом мимоилажења са другим колима да се не закаче точкови. У Русији је Цар Петар Велики одредио да се вози десном страном да би Царица Елизабета Петровна 1752. званично издала пропис да се вози десном страном пута.

Прочитајте још: Са овим електромобилом моћи ћете да одете из Београда до Ниша и назад БЕЗ ДОПУНЕ батерије

До Француске револуције скоро цела Европа, нарочито аристократија је возила левом страном или јахала, али су после пада Бастиље и они кренули на страну која је до тада била резервисана за пешаке. Гиљотина се изгледа показала веома добром у спровођењу првих саобраћајних прописа. Шалу на страну, у Паризу је 1794. званичним документом наређено да се вози десном страном!

Волан лево (Фото:"Хонда")

Наполеон је "убедио" већину земаља Европе да је боље возити десном страном, док су оне које су одолевале Корзиканцу, Енглеска, Аустро-Угарска, Португалија, делови Шпаније и Италије и даље возили левом страном. Швеђани су такође возили левом страном, чак су и Финце "убедили" након једног рата да скоро 50 година игноришу "обичај" који су им, опет после једног рата наметнули Руси да возе десном страном. Опет је царска Русијан Финце декретом из 1858. "вратила на праву страну". 

Прочитајте још: Има 2.000 "коња", не троши ни кап бензина, а до 300 км/ч стиже за 9 секунди (ВИДЕО)

Британска империја се 1835. определила да вози и званично левом страном, а како се "царска не пориче" и у колонијама широм света су са одушевљењем, а и ако би другачије, дочекали још једну одлуку завојевача.

Једино се у Египту није примила ова наредба јер је Наполеон стигао нешто мало раније. Сви који су летовали у Египту сада знају зашто им возачи у овој земљи делују као да не знају да ли да возе левом или десном страном...

Занимљив је случај Јапана. Он није био покорен од стране Британске империје (срећом Енглези нису поседовали у то доба атомску бомбу) али су због изградње железнице у којој су "помагали" Енглези ускладили друмски саобраћај са пругом тако да су сви возили левом страном. Јапанци су 1924. и законски одредили да се вози левом страном.

Земље означене плаво возе десном страном

Кинези су што због Енглеза што због Јапанаца возили левом страном све до 1945. а онда је одлучено да се вози десном страном. Што баш и није логично за једну комунистичку земљу, али је тако одлучено.
Многољудну Индонезију су 1596. "саобраћајни стручњаци" из Холандије, приспели са бродовима, топовима и мускетама убедили да возе левом страном као и они. Наполеон, који је "преваспитао" Холанђане да возе десном страном није никада стигао до Индонезије тако да они и даље "контрирају".
Енглези су и Амере терали да возе левом страном, али то се Џорџу Вашингтону и другарима , поред много чега другог, није свиђало па су изборивши независност донели и прописе (1792. у Пенсилванији прво) да се вози "како Бог заповеда" - десном страном.

Прочитајте још: Слажете ли се? Одлучено која је боја аутомобила најомиљенија

Занимљиво је да је сломом Аустро-Угарске и даље у Југославији, Чехословачкој,настављено да се вози левом страном! Тек 30-тих година 20. века прелази се на десну страну - под утицајем Немачке.

И за крај ево списка земаља у којима се вози левом страном: Велика Британија, Тајланд, Јужна Африка, Сингапур, Нови Зеланд, Аустралија, Непал, Малта, Малезија, Макау, Пакистан, Индија, Кенија, Јапан, Јамајка, Острво Ман, Индонезија, Индија, Ирска, Хонг-Конг, Кипар, Бермуде.

Око 39,3 одсто становника планете!

Пратите нас на ИНСТАГРАМУ и ФЕЈСБУКУ

Пошаљите Коментар
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.