Oglas
· · Komentari: 0

Nedelja 1. po Duhovima – SVIH SVETIH: Neka sela u Srbiji imaju zavetinu na ovaj dan

Svi Sveti ili Presveta je hrišćanski i narodni praznik, koji se slavi prve nedelje posle Svete Pedesetnice (Duhova), odnosno 17. dan posle Vaznesenja Hristovog (Spasovdana), i 57. dan nakon Uskrsa

1749896973_d252f52cd7b3e02945737aebf38e3f91e102dacc.jpg
Foto: SPC
Oglas

Praznovanje se nastavlja cele sedmice posle Duhova (koji se proslavljaju tri dana, kao treći najveći praznik hrišćanstva, posle Uskrsa i Božića), a sama prva nedelja po Duhovima je posvećena svim svetima, pošto nemaju svi kanonizovani sveci određene dane za praznovanje u kalendaru, a čak se i ne znaju imena svih onih koji su se posvetili u ranim vremenima progona hrišćana.

Od Duhova do Presvete se ne posti, to je tzv. trapava nedelja. Neka sela u Srbiji imaju zavetinu na ovaj dan.

Šta je zavetnina?

Zavetina ili obetina je vrsta narodnog praznika koji se praznuje u selima po Srbiji.

U Srbiji svako selo ima po jedan dan koji slavi i svetkuje. To obično biva leti, od Vaskrsa do Petrova posta. Običaj se negde zove zavetina, a negde se kaže nositi krsta ili krstonoše (oni što idu s krstovima i s ikonama po polju i po selu). U Gruži ovaj običaj zovu litija, a u nekim krajevima istočne Srbije litije ili krsti. Reč obetina je staroslovenskog porekla obѣtъ, što znači „zavet“, „svečano obećanje“. Ovaj izraz se koristi samo u čačanskom kraju. Uglavnom se obetina obeležava kada je bela nedelja ili kako se drugačije zove trapava sedmica da bi moglo da se uživa u hrani i piću.

Glavni verski element običaja bio je obilaženje posvećenog drveta ili zapisa, od kojeg se očekivalo da utiče na letinu i da je sačuva od nepogode. U tu svrhu birana su velika i razgranata stabla, najčešće hrastovo ili orahovo, a naročito se pazilo da drvo bude rodno. Najstrože je bilo zabranjeno svako skrnavljenje zapisa, kao i branje plodova, a posvećeno drvo se nije moglo poseći sve dok se ne sasuši. Pod zapisom, ili „molitvom“ kako se još kaže prinosile su se žrtve, tako što se sa krv najčešće zaklane ovce prskala po zapisu, a sveštenik je držao liturgiju. Posle je počelo prinošenje beskrvne žrtave, sečenje kolača ispod zapisa.

Krstonoše se uvek kreću sa leva nadesno jer po narodnom verovanju leva strana je nazadna i nesrećna dok je desna napredna i srećna. Oko „svetog drveta“ se obilazi triput. Svako selo ima glavni zapis oko koga se vrše obredi. On se kiti vencem od cveća koji rano ujutru na dan obetine prave devojke i predstavlja žrtvu „svetom drvetu“ koje je, simbolično mesto, na kome stanuje božanstvo.

 

Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Pošalji komentar
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.
Oglas