Регистрација возила многима задаје главобољу јер је технички преглед препрека на којој се неретко открију неправилности. Ипак, уз правовремену припрему и основно познавање процедуре могуће је избећи стрес и додатне трошкове.
Сам преглед има за циљ да обезбеди безбедност учесника у саобраћају и да се возила на путевима налазе у технички исправном стању. Најчешће грешке које возачи праве углавном су последица немара или непознавања прописа, па се могу лако спречити уз мало пажње и одговорности.
Провера основних делова пре доласка
Најчешћа и уједно најједноставнија грешка јесте занемаривање основних елемената возила. Возачи често мисле да ће „ситнице“ проћи незапажено, али технички преглед је детаљан и обухвата све делове који утичу на сигурност. Исправност светлосних уређаја, укључујући кратка и дуга светла, жмигавце, стоп-светла и осветљење регистарских таблица, обавезна је и најмања неправилност може бити разлог за одбијање. Поред тога, ретровизори морају бити неоштећени, брисачи функционални, а сигурносни појасеви без оштећења и у потпуности исправни. Чак и прљава регистарска таблица може створити проблем, па је препорука да се возило детаљно опере пре доласка на преглед.
Важност кочница и гума
Кочнице су можда најкритичнији део прегледа, јер од њихове исправности зависи безбедност свих учесника у саобраћају. На ваљцима се мери сила кочења и равномерност између точкова, а сваки дисбаланс указује на неисправност. Возачи често занемарују редовну контролу кочионих плочица и дискова, што може резултирати одбијањем возила. Пнеуматици су једнако важни – шара мора имати дубину од најмање 1,6 мм, а свака оштећеност или испуцалост бочне стране гуме разлог је за неисправност. Правило да све четири гуме треба да буду исте димензије и у добром стању посебно се наглашава, а грешке попут комбиновања различитих димензија или употребе зимске гуме лети могу довести до негативног исхода.
Емисија гасова и стање мотора
Еколошки критеријуми постали су значајан део техничког прегледа. Возило мора испуњавати законске норме емисије издувних гасова, које зависе од старости и типа мотора. Неправилно одржаван филтер ваздуха, неисправан катализатор или проблем са дизнама може утицати на лоше резултате. Уз то, мотор се визуелно прегледа на цурења уља, расхладне течности или горива, јер све то представља ризик како за возило, тако и за друге учеснике у саобраћају. Ниво буке мотора такође је део провере и не сме прелазити прописане вредности. Редовно одржавање мотора и правовремени сервис најбољи су начин да се спрече проблеми приликом прегледа.
Документација и административни део
Још једна честа грешка возача је непотпуна или погрешно припремљена документација. За обављање техничког прегледа и регистрације неопходна је важећа саобраћајна дозвола и лична карта власника возила. У неким случајевима тражи се и доказ о извршеном сервису или потврда о власништву. Ако документација није потпуна, возило се не може примити на преглед, што значи да се процедура одлаже и компликује. Да би се ово избегло, важно је унапред припремити све папире и проверити да ли је потребно приложити додатне потврде, нарочито ако је у питању службено или возило купљено у иностранству.
Шта је регистрација возила и зашто је обавезна
Регистрација возила је законска обавеза која се обавља једном годишње и подразумева да се продужи важење саобраћајне дозволе, осигурања и потврди техничка исправност возила. Она је важна јер обезбеђује да само безбедна возила могу учествовати у саобраћају, чиме се директно смањује ризик од несрећа. У оквиру регистрације плаћа се обавезно осигурање, порез, издају се нове налепнице и по потреби регистарске таблице. Данас бројне агенције пружају комплетну услугу регистрације на једном месту – од техничког прегледа до овере документације – што штеди време и олакшава процедуру. Захваљујући њима, возачи могу завршити све обавезе без чекања у редовима и без непотребног стреса, уз сигурност да је све урађено по закону.
Регулатива и строжа контрола
Данашња регулатива постала је много строжа него раније. Министарство унутрашњих послова контролише рад свих техничких прегледа, а цео поступак се обавезно снима камерама. Снимци се чувају одређени период како би се спречиле злоупотребе и гарантовала потпуна транспарентност. Тиме је онемогућено да неисправна возила прођу кроз „пречице“, а возачи могу бити сигурни да је преглед спроведен по јасно утврђеним правилима. Строга контрола повећава поверење у систем, али и обавезује власнике возила да редовно одржавају аутомобиле.
Технички преглед и регистрација нису само формалност већ механизам који гарантује сигурност на путевима. Редовно одржавање, пажљива припрема и ангажовање поуздане агенције за регистрацију чине процес једноставним и без стреса. Када се возач на време посвети овим обавезама, регистрација из године у годину постаје само рутинска процедура која осигурава безбедност и правну сигурност за све учеснике у саобраћају.