Oglas
· · Komentari: 0

KAKO OSTAVITI DOBAR PRVI UTISAK: Stručnjaci ističu da postoje dva opšta načina kako da impresionirate osobu koju upoznajete

Psiholozi su se podrobno bavili ovom temom i došli do određenih zaključaka

1691411654_shutterstock_1613073322.jpg
Foto: Shutterstock
Oglas

* Mada hvalisanje može da pomogne, istraživanje govori da je pokazivanje topline i brige za druge najbolji način da neko stekne lepo mišljenje o vama

* Pozitivan ili negativan stav o nekoj osobi tokom početne interakcije može odrediti pravac budućih odnosa

Prvi utisak me nikad nije prevario. Koliko puta ste ovo čuli ili izgovorili? Ali istina je da od toga zavisi kako će vas ljudi doživeti, šta će misliti o vama i hoće li želeti da vas bolje upoznaju. Pozitivan ili negativan stav o nekoj osobi tokom početne interakcije može odrediti pravac budućih odnosa, bez obzira na to da li je reč o partnerskim vezama, razgovoru za posao ili opuštenom ćaskanju sa osobama koje ste možda tek upoznali.

Kako ostaviti dobar prvi utisak na druge? Ovim pitanjem bavili su se i nemački psiholozi Mihael Dafner i Saša Krauze, kako bi otkrili koji pristupi samoprezentacije najbolje funkcionišu.

Pošli su od toga da svi težimo da nas drugi zavole iz dva razloga. Prvi je jer želimo da budemo popularni, a to nam omogućava da budemo prihvaćeni u našoj društvenoj grupi, što je značajno za mentalno zdravlje i dobrobit svakog pojedinca.

Drugi razlog je ono što istraživači nazivaju jedinstvenim dopadanjem. Ponekad nastojimo da ostavimo dobar utisak na nekog pojedinca, bez obzira na to da li želimo da impresioniramo potencijalnog emotivnog partnera ili da sa nekim sklopimo prijateljstvo.

GLAVNI NAUČNI PRISTUPI

Iz ugla istraživača, postoje dva opšta pristupa u stvaranju dobrog prvog utiska. Prvi je u nauci o društvenim interakcijama poznat kao predstavljanje. Autori mnogih knjiga o samopomoći podstiču ljude da vežbaju samopouzdanje pred ogledalom, bazirajući se na ideji da druge privlače oni koji se ponašaju samouvereno i dominantno. Knjiga "Moć pozitivnog razmišljanja" Normana Vinsenta Pila možda spada u one najpoznatije za samopomoć koja se zalaže za ovaj pristup.

Drugi pristup stvaranja dobrog prvog utiska je zajedništo a primer takvog pristupa može se naći u bestseleru Dejla Karnegija "Kako pridobiti prijatelje i uticati na ljude". Autor knjige preporučuje pristup sa izraženom toplinom i druželjubivosti. Prema Karnegiju, ljudima ćete se dopasti ako pokazujete iskreno interesovanje za njih. Odnosno, zajedništvo je pristup da se drugima dopadnete tako što ćete pokazati da brinete za njihovo dobro.

Da bi efekte prvog utiska videli na delu, pomenuti nemački stručnjaci angaživali su ispitanike oba pola da učestvuju u nizu brzih sastanaka. Svaki mladić razgovarao je sa svakom devojkom pet minuta, u svakoj sesiji, a njihove interakcije zabeležene su na video-snimku. Nakon svakog razgovora, sagovornici su ocenjivali koliko je druga osoba simpatična i koliko bi voleli da je bolje upoznaju.

Istraživači su zatim analizirali svaki video kako bi procenili stepen do kojeg je sagovornik koristio strategije predstavljanja ili zajedništva. Zatim su uporedili strategije prvog utiska svake osobe sa ocenom partnera o njima.

Mada određeno mišljenje o drugima stičemo već posle nekoliko minuta razgovora, istraživači smatraju da se prvi utisci formiraju i pre nego što se izgovori ijedna reč. Naime, početni osećaj razvijamo na osnovu toga da li nam se neko sviđa na osnovu izgleda. Zatim menjamo početni utisak na osnovu prvih nekoliko minuta razgovora.

Ispitanici su najpre dobili fotografiju svake osobe sa kojom će komunicirati, kako bi ocenili koliko im se ona sviđa i da li bi želeli da je bolje upoznaju. Istraživači su zatim oduzeli početni rezultat od konačnog da bi dobili efekat samog stila komunikacije. Pojedinačne ocene korišćene su za procenu jedinstvenog dopadanja. Takođe, korišćene su ocene svake osobe da bi se napravila ocena popularnosti.

SVE SE VIDI NA LICU

Da li ostavljate bolji prvi utisak predstavljanjem ili korišćenjem pristupa zajedništva? Istraživači smatraju da odgovor na pitanje u određenoj meri zavisi od toga kakav utisak pokušavate da ostavite. Kada je reč o jedinstvenoj dopadljivosti, pristup zajedništva u kojem je osoba pokazala iskreno interesovanje za razgovor sa potencijalnim partnerom bio je efikasniji. U stvari, pristup predstavljanja u kojem je osoba delovala samouvereno i dominantno partneri su obično ocenjivali kao neprikladan.

Međutim, kada je reč o popularnosti, samopredstavljanje kroz samopouzdanje, hvalisanje i dominaciju zapravo može dovesti do toga da vas ljudi više vole. Ali samopouzdanje može biti seksi, samo ako prvo pokažete koliko vam je stalo do drugih.

Na kraju, i Dejl Karnegi i Norman Vinsent Pil bili su donekle u pravu. Karnegi je bio u pravu kada je rekao da možete da steknete prijatelje i utičete na ljude ako ste ljubazni prema njima. Ali kada to uradite, da biste još više povećali popularnost, morate da pokažete drugima da imate poverenje u sebe.

Dakle, poruka istraživanja nemačkih psihologa je jasna. Mada samopouzdanje može pomoći, pokazivanje da ste istinski zainteresovani za drugu osobu najviše se računa u ostavljanju dobrog prvog utiska. Ovo je tačno bez obzira na to da li tražite prijatelja, emotivnog partnera ili pokušavate da impresionirate jednu osobu ili sve u prostoriji u kojoj se nalazite. Kada usvojite opšti stav o brizi za druge, to će vam se videti na licu pre nego što izgovorite bilo koju reč.

Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Oglas
Pošalji komentar
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.
Oglas