· · Komentara: 1
ENORMNO

U Srbiji se za godinu proda 80.000 TONA ODEĆE, a svako od nas kupi oko 12 KG - evo za čim je najveća POTRAŽNJA

U Srbiji se za godinu dana proda čak 80.000 tona odeće, a svako od nas u proseku kupi oko 12 kilograma "krpica".

1602750237_Depositphotos_10994587_s-2019.jpg
Foto: Depozit

Najviše trošimo na čarape i veš – pokazalo je prvo istraživanje o kupovini garderobe u Srbiji. Vladan Šćekić, direktor Centra za unapređenje životne sredine, navodi da modna industrija ima negativni uticaj na životnu sredinu.

Vladan Šćekić je izjavio da je istraživanje sprovedeno u julu i avgustu na uzorku od 1.889 ispitanika.

- Zanimalo nas je kako se koristi odeća kada se kupi i kako to završi. Razmišljamo o otpadu, tekstilnom otpadu, a modna industrija ima veliki uticaj na životnu sredinu, klimu i društvo - kazao je Šćekić.

Tokom pandemije u proseku smo kupovali duplo manje

- Sve je rađeno onlajn. Istraživanje je trajalo 10 dana. Najveći je problem bio napraviti analizu i sagledati podatke na pravi način - navodi Šćekić.

Pročitajte još: RODA, KONJ, PAUK: Evo koja narodna verovanja o ŽIVOTINJAMA vladaju kod SRBA

Navodi da postoji mnogo uzroka zašto kupujemo odeću, ona je deo identiteta, a veliki problem je brza moda, loši materijali i niska cena.

Foto: Depozit

Ko kupuje više - žene ili muškarci

Prema njegovim rečima, osim pojedinih razlika žene ne kupuju više od muškaraca.

- Pol nije dimenzija koja pokazuje potrošačke navike. U proseku muškarci malo kraće nose odeću od žena - kazao je Šćekić.

Napominje da garderobu najčešće kupujemo u prodavnicama globalnih brendova koje su "haj-strit" brendovi koji i "guraju" brzu modu.

Pročitajte još: Najnoviji TREND dolazi iz HOLANDIJE, a tiče se MAŽENJA KRAVA

- Oni su najčešće i prisutni u zemljama koje nisu veoma bogate. Ako posmatramo brzu modu, nije samo problem odeća lošeg kvaliteta, nego što ne znamo ko proizvodi našu odeću - kaže Šćekić.

U godinu dana promenimo, nekoliko pari čarapa, veša, majica i potkošulja.

- Trenerke, pantalone i farmerke nose se do godinu dana. Za proizvodnju jedne majice potrebno je 2.700 litara vode, a za jedne farmerice 10.000 litara. Modna industrija vrši jako veliki pritisak i na životnu sredinu, na resurse i na klimatske promene - istakao je Šćekić.

Foto: Depozit

Kultura doniranja odeće

Prema njegovim rečima, 55 odsto ispitanika je reklo da je njima kvalitet najvažniji, oko 40 odsto cena, a nešto ispod četiri procenta zbog trenda.

Pročitajte još: Želite zaradu DIREKTORA BANKE? To nije garancija SREĆE, a evo GDE RADE najzadovoljniji ljudi

- U Srbiji imamo veliku kulturu poklanjanja odeće. I to je lepa stvar, dosta odeće se daje. Poklanjamo polovinu odeće - navodi Šćekić.

Da bismo odeću nosili duže potrebno je da bude kvalitetnija!

- Najlošije je baciti, ona može da se donira, pokloni nekome, da se proda ili prenameni. Najveći problem kod brze mode je izbacivanje kolekcija, one izlaze na nedeljnom nivou. LJudi su svesni postojanja fenomena brze mode, ali sa posledicama koje brza moda izaziva taj procenat je daleko manji - ističe Šćekić.

Pročitajte još: OVAJ SRPSKI OBIČAJ DONOSI SREĆU: Neka ide čisto i bistro kao voda

Objašnjava da kao što imamo brzu i sporu hranu, isto je i sa modom.

- Možemo da kažemo da postoji veliki prostor za obrazovanje opšte javnosti. Sami smo odgovorni za količinu otpada koji proizvedemo. Može i da se napravi mreža za doniranje odeće i dobro bi bilo uvesti odeću u sistem za reciklažu. Ona predstavlja poseban otpad koji ne može da se meša sa drugim otpadom. Uvek je bolje kupiti kvalitetniji komad odeće i nositi ga duže - zaključuje Šćekić.

 Pratite nas na INSTAGRAMU i FEJSBUKU

Pošaljite Komentar
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.