· · Number of comments: 0

ДА ЛИ КОФЕИН ПОДСТИЧЕ АНКСИОЗНОСТ? Ево зашто се некада осећате лоше након што попијете кафу

Кофеин је стимуланс централног нервног система и превелика конзумација може довести до симптома анксиозности.

1647967105_coffee-g0b3f3a7f2_640.jpg

Кофеин је "психоактивна дрога" коју људи највише конзумирају на свету. То је друго најконзумираније пиће после воде, са 1,6 милијарди шољица дневно. Док многи људи пију кофеин да би им помогао да се „пробуде“ , превише кофеина може имати негативан ефекат на људе, што доводи до бројних нежељених ефеката, укључујући неке симптоме анксиозних поремећаја.

Прочитајте још: Четири једноставна начина да убрзате метаболизам: Без гладовања и одрациња од чоколаде

Анксиозни поремећај је ментална болест у којој је особа преплављена осећањем страха и нелагоде који ометају свакодневни живот. Национални институт за ментално здравље (НИМХ) процењује да ће 31,1% поузданог извора свих одраслих у САД доживети анксиозни поремећај у неком тренутку свог живота.

Оно што људи треба да знају да постоји велика разлика између формалног анксиозног поремећаја и осећања неких симптома сличним анксиозности који се могу погоршати испијањем кафе. 

Да ли кофеин изазива анксиозност?

Један од главних механизама кофеина и његовог деловања је да блокира аденозинске рецепторе, што доводи до повећања допамина, норадреналина и глутамата. У кардиоваскуларном систему, ово повећава крвни притисак и број откуцаја срца. У централном нервном систему, ниже дозе кофеина могу побољшати моторичку активност и будност, док веће дозе могу изазвати симптоме анксиозности.

Гени рецептора аденозина играју улогу у развоју анксиозности. Ово сугерише да неки појединци могу имати повећан ризик од анксиозних поремећаја и да их кофеин може учинити подложнијим, за разлику од других људи. 

Дијагностички и статистички приручник за менталне поремећаје, који је објавило Америчко удружење психијатара, препознаје анксиозни поремећај изазван кофеином као стање у којем кофеин омета свакодневно функционисање. Да би се испунили критеријуми за ову дијагнозу, особа мора имати симптоме анксиозности директно узроковане конзумацијом кофеина.

Симптоми анксиозности изазване кофеином

Симптоми прекомерне употребе кофеина и симптоми анксиозности могу се преклапати. Симптоми употребе превише кофеина су:

мучнина
вртоглавица
дехидрација
главобоље
немир
убрзан рад срца
несаница
анксиозност

Док симптоми анксиозности обично укључују осећање страха и нелагоде, претерана брига, знојење, немир, напетост, убрзан рад срца, итд. Прекомерна употреба кофеина може изазвати симптоме анксиозности, а са друге стране, симптоми анксиозности могу да се погоршају употребом кофеина. Ако је особа забринута због свог уноса кафе, требало би да разговара са лекаром.

Безбедно конзумирање кофеина

Студије показују да умерене дозе кофеина имају здравствене користи. Неке од ових предности укључују побољшање менталне будности, концентрације, умора и атлетских перформанси. Друге предности могу укључивати губитак тежине, мањи ризик од дијабетеса, смањен ризик од Паркинсонове болести и смањен ризик од рака. Међутим, неке групе људи са одређеним здравственим стањима треба да разговарају са својим лекаром како би утврдили да ли треба да ограниче или избегавају кофеин. Ово укључује људе који имају: несаницу, мигрене, анксиозност, неправилан рад срца, висок крвни притисак, дигестивне проблеме, итд. Такође и труднице и дојиље треба да ограниче унос кофеина. 

Алтернативе кофеину

Многи људи се ослањају на енергију коју кофеин даје да би се покренули ујутро. Ово понекад може довести до негативних последица, као што је развој или погоршање симптома анксиозности.

Кафа или чај без кофеина могу бити добра алтернатива за многе људе. Ови напици обично имају сличан укус, међутим, можда неће пружити енергетски подстицај који чини кофеин. Али када се особа успешно одвикне од кофеина, то може бити добар избор. Доступан је велики избор биљних чајева. Популарни су широм света и имају бројне здравствене предности.

Неки људи сматрају да физичка активност и вежбање може бити одличан начин за почетак дана. Шетња или трчање напољу могу бити добар начин да вам крв проциркулише и тако разјасните маглу у мозгу. Вода и хидрираност такође помажу при буђењу. 

 

 

Post a Comment
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.