· · Number of comments: 0
MOĆNA NAMIRNICA

KOJE SU ZDRAVIJE - CRNE ILI ZELENE MASLINE? Štite srce, kosti i regulišu šećer

Ulje od crnih maslina je manje gorko od onog koje se pravi od zelenih.

1637571618_shutterstock_96650665.jpg
Foto: Shutterstock

Nije tajna da masline imaju snažan zdravstveni učinak. Bilo da se radi o ulju ili celim plodovima, masline imaju reputaciju kao odlični pomoćnici srca, ali prednosti prevazilaze samo kardiovaskularno jačanje.

Kada čujete za glavne pogodnosti, poželećete da počnete da živite na mediteranski način.

Pročitajte još: Palenta koja se OVAKO PRIPREMI pomaže kod MRŠAVLJENJA i smanjuje holesterol (RECEPT)

Zdravstvene prednosti

1. One su vrhunska užina za srce.

Masline su pune mononezasićenih masnih kiselina, vrste masti povezane sa snižavanjem „lošeg“ holesterola uz održavanje „dobrog“ holesterola“. Moćna antioksidativna svojstva polifenola masline takođe mogu zaštititi od oksidativnog i hroničnog stresa, što ključni inicirajući faktor srčanih bolesti.

 Istraživanja pokazuju da ishrana bogata mononezasićenim mastima i antioksidansima može smanjiti rizik od dijabetesa tipa 2

Osim toga, dugoročni dokazi sugerišu da ljudi koji svakodnevno konzumiraju ekstra devičansko maslinovo ulje imaju manji rizik od srčanog udara, visokog krvnog pritiska i kardiovaskularne smrtnosti od onih koji to ne čine.

Foto: Piksabej

2. Mogu poboljšati cirkulaciju.

Jedinjenja na bazi biljaka u maslinama mogu povećati proizvodnju azotnog oksida, poboljšavajući vaskularnu funkciju promovišući protok krvi u vaša tkiva. To je korisno i za kratkoročno i za dugoročno zdravlje, jer bolja cirkulacija poboljšava sve, od sprinta u teretani do ukupnog rizika od hroničnih bolesti.

Mogu vam pomoći da bolje apsorbujete druge hranljive materije.
Otkriveno je da se antioksidansi mnogo povrća i voća najbolje apsorbuju kada se jedu sa mastima u ishrani kao što su masline. Dodavanje kašike maslinovog ulja u salate i posipanje u umake od povrća može vam pomoći da povećate unos karotenoida, koji imaju koristi za vaše oči i smanjuju dugoročni rizik od bolesti.

3. Imaju antiinflamatorne prednosti.

Polifenoli koji se nalaze u maslinama mogu pomoći u smanjenju hronične upale zaustavljanjem oštećenja tkiva organa pre nego što počne. Uz to, masline su najpoznatije po svojoj primarnoj ulozi u mediteranskoj ishrani, koja je puna povrća, voća i 100% celih žitarica koje poboljšavaju zdravlje.

4. One mogu biti korisne za vaše kosti.

Polifenoli takođe mogu poboljšati mineralnu gustinu kostiju smanjenjem degeneracije. Osim toga, mediteranska ishrana je povezana sa manjim rizikom od preloma kod starijih odraslih osoba.

5. Mogu poboljšati zdravlje mozga.

Pošto masline pomažu u smanjenju oksidativnog stresa izazvanog upalom, one takođe štite tkiva vitalnih organa (tj. vaš mozak!) od štetnih i potencijalno nepovratnih oštećenja. Još jedna prednost: masline sadrže vitamin E, antioksidans povezan sa poboljšanom spoznajom i smanjenim rizikom od kognitivnog pada.

6. One mogu poboljšati šećer u krvi.

Ekstra devičansko maslinovo ulje posebno bi moglo da snizi šećer u krvi već dva sata nakon obroka pomažući delovanje insulina. Oleinske kiseline (vrsta masti koja je zdravija za srce) i polifenoli u maslinama takođe mogu pomoći. Istraživanja pokazuju da ishrana bogata mononezasićenim mastima i antioksidansima može smanjiti rizik od dijabetesa tipa 2.

Koje su zdravije — zelene, crne ili crvenkaste?

Razlika postoji, iako nije velika.

Maslina menja boju dok sazreva, a kakvu ćemo jesti zavisi samo od toga kada je ubrana. Zelena maslina je zapravo manje zrela maslina, crna je zrela, odnosno prezrela, dok su crvenkaste masline ubrane tačno u trenutku zrenja. Ako tada nije ubrana, maslina menja boju prema zagasitim ljubičastim tonovima da bi na kraju postala crna maslina.

Zelena maslina je sočnija i malo slađa, s mesom koje se čini svežijim od crnih. Crne su masline zrelije, odnosno mekše, a ukus im je gorkast i intenzivniji od zelenih. Međutim, kad se od njih pravi ulje, crne masline daju lepšu zlatnu boju i ukus s manje gorčine.

Iako deluje kao da im je najveća razlika u ukusu, zelene su ipak malo bolje, jer dozrevanjem crna maslina gubi manji deo antioksidansa. Odnosno, ako se ubere ranije, a zelene masline se obično beru u septembru kada još nisu skroz zrele, tada imaju više polifenola, dok crne, zrele masline, u sebi imaju više ulja.

Pratite nas na INSTAGRAMU i FEJSBUKU

Post a Comment
Komentari objavljeni na portalu Novosti.rs ne odražavaju stav vlasnika i uredništva, kao ni korisnika portala. Stavovi objavljeni u tekstovima pojedinih autora takođe nisu nužno ni stavovi redakcije, tako da ne snosimo odgovornost za štetu nastalu drugom korisniku ili trećoj osobi zbog kršenja ovih Uslova i pravila komentarisanja. Svaki prekršaj pravila komentarisanja može rezultirati upozorenjem ili zabranom korišćenja. Administratori i redakcija jedini su ovlašćeni za interpretaciju pravila. - Korisnički nalozi vlasništvo su davaoca usluge i svaka zloupotreba istih je kažnjiva - Korisniku se pristup komentarisanju može onemogućiti i bez prethodnog upozorenja. - Administratori zadržavaju pravo cenzurisanja postova što će biti naznačeno u tim postovima. Strogo su zabranjeni: govor mržnje, uvrede na nacionalnoj, rasnoj ili polnoj osnovi i psovke, direktne pretnje drugim korisnicima, autorima novinarskog teksta i/ili članovima redakcije, postavljanje sadržaja i linkova pornografskog, politički ekstremnog, uvredljivog sadržaja, oglašavanje i postavljanje linkova čija svrha nije davanje dodatanih informacija vezanih za tekst . Strogo je zabranjeno i lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni. Redakcija Novosti.rs zadržava pravo da ne odobri komentare koji ne poštuju gore navedene uslove.